Toezichthouder Bodem en ondergrond
Bij de Omgevingsdienst West-Holland lever je een bijdrage aan de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving. Wij werken in opdracht van, en in samenwerking met, de provincie Zuid-Holland en twaalf gemeenten in het noordelijk deel van de provincie Zuid-Holland. Met zo’n 190 deskundige en gedreven collega’s werken we aan het verbeteren van lucht en bodemkwaliteit en aan het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Belangrijk werk. Jouw werk?
Ter versterking van ons team zijn wij op zoek naar een Toezichthouder Bodem en ondergrond
(32-36 uur)
Een gezonde bodem is de basis voor alles wat we doen: wat eronder zit, bepaalt wat erboven kan! Ons bodemwerk ontwikkelt zich steeds verder. Waar het begon met Lekkerkerk en grondverzet, richten we ons nu ook op klimaatadaptatie, bodemgebruik en inrichting van de omgeving.
Over ons:
Je komt te werken in het team Bodem en ondergrond. Dit team bestaat uit 15 enthousiaste collega’s die elkaar aanvullen en ondersteunen. Wij houden ons bezig met toezicht en handhaving, advisering en het behandelen van bodemmeldingen en -vergunningsaanvragen (overgangsrecht) en verzoeken ingevolge de Omgevingswet.
Wat ga je doen?
Als toezichthouder Bodem controleer je of de Omgevingswet, bodemgerelateerde wet- en regelgeving en provinciale verordeningen correct worden nageleefd. In je contacten met inwoners en bedrijven heb je naast je rol als toezichthouder een adviserende rol.
Je handelt controles administratief af en bepaalt bij overtredingen de juiste aanpak om naleving van de regelgeving te bevorderen, op basis van de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht. Hiervoor stel je bestuurlijke brieven op en – wanneer nodig – rapportages ten behoeve van een strafrechtelijk onderzoek. Als daar aanleiding toe is, neem je (indicatieve) bodemmonsters.
Afhankelijk van jouw ervaring en ambitie neem je deel aan (innovatieve) projecten en kun je optreden als projectleider. Je coördineert werkzaamheden en ondersteunt je collega’s. Als kennisdrager van regelgeving adviseer jij intern en sluit je eventueel aan bij regionale of landelijke overleggen.
De mogelijkheid bestaat dat je deelneemt aan het piket.
Wie ben jij?
- Een communicatief sterke en besluitvaardige toezichthouder bodem;
- Je wil je graag blijven ontwikkelen en bent bereid opleidingen te volgen om te voldoen aan de kwaliteitscriteria;
- Verbeteringen weet je te signaleren, hier ga je proactief mee aan de slag.
Daarnaast heb jij in huis:
- Een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van bodem of milieu;
- Je hebt voldoende kennis van de relevante wet- en regelgeving, zoals de Omgevingswet, (overgangsrecht) Wbb, Bbk, de Algemene wet bestuursrecht, normen en kwaliteitsdocumenten;
- Je hebt een rijbewijs B.
Een pré is het hebben van:
- VCA basis;
- Certificaat asbestherkenning;
- Ervaring met bedrijfsprocessensystemen, zoals Mozard, bodeminformatiesysteem Nazca, Gis- en GEO-viewers.
Wat bieden wij?
Een veelzijdige en uitdagende functie in een informele en betrokken organisatie. Ons kantoor staat op loopafstand van het station en het centrum van Leiden. We zijn goed bereikbaar met trein, bus en auto, maar er komen ook veel collega’s op de fiets. Ben jij een vroege vogel, begin je liever iets later of wil je je kinderen graag van school halen? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden en werkplekken en je kunt ook een deel van je tijd thuiswerken.
Het salaris wordt bepaald op basis van jouw kennis, opleiding en ervaring. Op basis van je ervaring en kennis wordt de functie ingedeeld in schaal 9 van de cao SGO (max. € 4.811,- per maand o.b.v. 36 uur) als jij je bij ons komt ontwikkelen op het gebied van bodem. Heb jij al de nodige ervaring op dit gebied, dan start je in schaal 10 (max. € 5.313,- per maand o.b.v. 36 uur). Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, bij goed functioneren is de intentie om een vast dienstverband met elkaar aan te gaan.
Daarnaast bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:
- Reiskostenvergoeding waarbij OV volledig wordt vergoed.
- 28 vakantiedagen (obv 36-urige werkweek)
- IKB-budget van 17,05% dat je in kunt zetten voor extra salaris, extra vakantiedagen of bijvoorbeeld de aanschaf van een fiets of een sportabonnement.
Ben je enthousiast?
Wij nodigen je graag uit om vóór 15 juni 2025 te solliciteren met een gemotiveerde brief en je cv door deze te mailen naar hr@odwh.nl. Mocht je niet helemaal aan de eisen voldoen, maar toch zin hebben in deze uitdaging? Oók dan gaan we graag met je in gesprek. Vermeld bij je sollicitatie het vacaturenummer 2025-08.
Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met onze Teamleider Bodem en ondergrond, Martin Aardenburg (m.aardenburg@odwh.nl of 06-12041187).
Bij voldoende geschikte reacties wordt deze vacature mogelijk eerder van de website verwijderd.
Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern verspreid, waarbij interne kandidaten met voorrang zullen worden behandeld.
We hebben begrip voor acquisitie, maar zullen daar niet op ingaan.