Juridisch medewerker Omgevingstaken – milieu & duurzaamheid

Met vergunningverlening, toezicht en handhaving en advisering draagt de Omgevingsdienst West-Holland bij aan een fijne omgeving om te wonen en werken. Dat doen we in opdracht van gemeenten en de provincie. Zo’n 190 deskundige collega’s werken samen aan het verbeteren van lucht en bodem en aan het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Kortom: werken bij de Omgevingsdienst doet ertoe.

Wie zijn wij?

Team Juristen Omgevingstaken is een van de zeven teams binnen de afdeling Omgevingstaken. Deze afdeling houdt zich bezig met het verlenen van vergunningen, toezicht, handhaving en advisering op het gebied van de fysieke leefomgeving in Holland Rijnland. Team Juristen Omgevingstaken behandelt de juridische taken voor onder andere de teams Milieu en Duurzaamheid. De teams binnen de afdeling Omgevingstaken werken intensief samen.

Team Milieu houdt er toezicht op dat bedrijven en particulieren zich houden aan wet- en regelgeving op het gebied van milieubelastende activiteiten. Hier worden verschillende instrumenten voor gebruikt. Ook worden omgevingsvergunningen verleend en behandelen wij de bezwaar- en beroepschriften hiertegen.

De collega’s van team Duurzaamheid voeren energiebesparingscontroles bij bedrijven uit en verstrekken subsidies en leningen aan burgers. In dit werk worden verschillende stimulerende- en handhavingsinstrumenten gebruikt. Wij behandelen onder andere de bezwaar- en beroepschriften hiertegen.

Wat ga je doen?

Als juridisch medewerker milieu & duurzaamheid behandel je alle juridische aspecten met betrekking tot de Omgevingswet en aanverwante wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan het behandelen van handhavingsverzoeken, bezwaar- en beroepschriften. Daarnaast stel je lasten onder dwangsom op, toets en beoordeel je verzoeken en geef je juridisch advies aan verschillende partijen.

Je denkt mee, draagt oplossingen aan en weet op inspirerende wijze omgevingsbewust om te gaan met de complexe regelgeving, de soms stevige tegenstellingen tussen belangen van partijen en de bestuurlijke context.

Wie ben jij?

  • Je beschikt over een hbo werk- en denkniveau, met bij voorkeur een afgeronde opleiding in de richting van bestuurs- en/of omgevingsrecht.
  • Als teamspeler draag je bij aan een goede werksfeer.
  • Je bent iemand die het initiatief neemt, zich staande weet te houden in een complex krachtenveld, beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en kunt schakelen tussen verschillende niveaus binnen en buiten de Omgevingsdienst.
  • Je hebt goede schriftelijke, communicatieve en verbindende vaardigheden.
  • Je werkt nauwkeurig, kunt plannen en organiseren, overzicht bewaren en prioriteren.
  • Je bent klantgericht en kunt anticiperen op de aanvragen die bij je neergelegd worden.
  • Pre’s: ervaring bij een gemeentelijke organisatie, werken met zaaksystemen (PowerBrowser) en kennis van de Omgevingswet.

Deze functie wordt aangeboden aan starters, maar ook meer ervaren juristen worden uitgenodigd om te reageren.

Wat bieden wij?

Een veelzijdige en uitdagende functie in een informele en betrokken organisatie. Ons kantoor staat op loopafstand van het station en het centrum van Leiden. We zijn goed bereikbaar met auto, trein en bus, maar er komen ook veel collega’s op de fiets. Ben jij een vroege vogel, begin je liever iets later of wil je je kinderen graag van school halen? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden en werkplekken en je kunt ook een deel van je tijd thuiswerken.

De functie is ingeschaald in schaal 10 van de cao SGO voor starters met een afgeronde opleiding in de richting van bestuurs- en/of omgevingsrecht (max. €5.247 bij een 36-urige werkweek), en in schaal 11 voor ervaren juristen (max. 5.997,- bij een 36-urige werkweek). Het salaris wordt bepaald op basis van jouw kennis, opleiding en ervaring. Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, bij goed functioneren is de intentie om een vast dienstverband met elkaar aan te gaan. Daarnaast bieden we goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:

  • Reiskostenvergoeding, ontwikkelmogelijkheden en opleidingen;
  • Een individueel keuze budget (IKB) van 17,05 % van je salaris;
  • Pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.

Wil jij als Juridisch medewerker Omgevingstaken je steentje bijdragen aan een fijne werk- en woonomgeving?

We horen graag van je! Je kunt je CV en een motivatie (in tekst of beeld) uiterlijk vóór dinsdag 21 mei 2024 sturen naar hr@odwh.nl o.v.v. vacaturenummer 2024-14.
Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met Elleone van Oostrum (Teamleider Juristen Omgevingstaken) via 06 – 5771 9036.

Bij voldoende geschikte reacties wordt deze vacature mogelijk eerder van de website verwijderd.
De vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet en bij gelijke geschiktheid gaat de interne kandidaat voor.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.