Bij de Omgevingsdienst West-Holland lever je een bijdrage aan de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving. Wij werken in opdracht van, en in samenwerking met, de provincie Zuid-Holland en twaalf gemeenten in het noordelijk deel van de provincie Zuid-Holland. Met zo’n 190 deskundige en gedreven collega’s werken we het verbeteren van lucht en bodemkwaliteit en het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Belangrijk werk. Jouw werk?

Ter versterking van ons team zijn wij op zoek naar een (medior) bodemadviseur/ -plantoetser (32- 36 uur)

Een gezonde bodem is de basis voor alles wat we doen – wat eronder zit, bepaalt wat erboven kan! Het vakgebied bodem is continu in ontwikkeling. Waar we ooit begonnen met advisering en besluitvorming rond bodemsanering en grondverzet, houden we ons nu ook bezig met klimaatadaptatie, bodemgebruik en de inrichting van de leefomgeving.

Ben jij helemaal thuis in de bodemregels uit de Omgevingswet en het overgangsrecht (zoals de Wet bodembescherming en het Besluit bodemkwaliteit)? Zijn begrippen als ‘Bodemgezondheidswet’ en ‘Water en bodem sturend’ voor jou gesneden koek? Dan is deze vacature jou op het lijf geschreven!

Wie zijn wij?

Het team Bodem is één van de zeven teams binnen de afdeling Omgevingstaken. Het team bestaat uit 15 gemotiveerde collega’s: plantoetsers, adviseurs en toezichthouders. We werken hybride: regelmatig op kantoor – waar we de verbinding zoeken – én vanuit huis als dat beter uitkomt.

Wat ga je doen?

Je biedt professioneel advies over bodemkwaliteit, grondstromen en milieuproblematiek. Je bent in staat om bodem-gerelateerde vraagstukken te analyseren en passende oplossingen aan te dragen.

Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het behandelen van meldingen en de informatieplichten. Je beoordeelt de technische aspecten, wet- en regelgeving en zorgt ervoor dat de meldingen en informatieplichten voldoen aan de geldende voorschriften.

Wie ben jij?

  •  Je hebt ervaring op het gebied van bodemonderzoek, bodembeheer en ruimtelijke ordening.
  • Je hebt oog voor detail en kunt gegevens analyseren en interpreteren. Je begrijpt de verschillende bodemonderzoeken en -rapporten en trekt relevante conclusies. Daarnaast ben je in staat om ruimtelijke informatie te interpreteren en te integreren in je advies. Ook veranderingen in regelgeving en signalen uit de samenleving betrek je hierbij.
  • Je stelt heldere en overzichtelijke adviezen en rapportages op en communiceert met zowel interne stakeholders als onze opdrachtgevers.
  • Je registreert bodemgegevens in het bodeminformatiesysteem.
  • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal. Je bent in staat om technische informatie en ingewikkelde materie zowel schriftelijk als mondeling op een begrijpelijke manier aan verschillende belanghebbenden uit te leggen. Je hebt inlevingsvermogen en bent omgevingsbewust.
  • Je werkt goed samen met collega’s en externe partijen en zorgt voor een effectieve uitvoering van projecten en opdrachten. Nieuwe projecten kun je zelfstandig oppakken en je betrekt daarbij de juiste mensen.

Wat breng je mee?

Een afgeronde opleiding op hbo- of wo-niveau in een relevante studierichting zoals milieukunde, bodemkunde, of aanverwant (zoals hydrologie of geologie). Je bent op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving met betrekking tot bodem, bodembeheer en ruimtelijke ordening. Ervaring met werken in of met gemeentelijke organisaties is gewenst.

Wat bieden wij?

Een veelzijdige en uitdagende functie in een informele en betrokken organisatie. Ons kantoor staat op loopafstand van het station en het centrum van Leiden. We zijn goed bereikbaar met auto, trein en bus, maar er komen ook veel collega’s op de fiets. Ben jij een vroege vogel, begin je liever iets later of wil je je kinderen graag van school halen? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden en werkplekken en je kunt ook een deel van je tijd thuiswerken.

De functie is ingedeeld in schaal 10 (maximaal € 5.419, – bij een 36-urige werkweek) van de cao SGO.

Het salaris wordt bepaald op basis van jouw kennis, opleiding en ervaring. Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, bij goed functioneren is de intentie om een vast dienstverband met elkaar aan te gaan.

Daarnaast bieden we goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:

  • Reiskostenvergoeding, ontwikkelmogelijkheden en opleidingen;
  • Een individueel keuze budget (IKB) van 17,05 % van je salaris;
  • Pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.

Ben je enthousiast?

We horen graag van je! Stuur je cv en motivatie (in tekst of beeld) uiterlijk vrijdag 08-08-2025 naar hr@odwh.nl, onder vermelding van vacaturenummer 2025-11.
Heb je vragen of wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met Martin Aardenburg (teamleider Bodem) via: m.aardenburg@odwh.nl of +31 6-120 411 87.

 

Bij voldoende geschikte reacties wordt deze vacature mogelijk eerder van de website verwijderd.

De vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet en bij gelijke geschiktheid gaat de interne kandidaat voor.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.