Juridisch medewerker bouwen/ruimtelijke ordening

Met advies, vergunningverlening, toezicht en handhaving draagt de Omgevingsdienst West-Holland bij aan een fijne omgeving om te wonen en werken. Dat doen we in opdracht van gemeenten en de provincie. Zo’n 190 deskundige collega’s werken samen aan het verbeteren van lucht en bodem en aan het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Kortom: werken bij de Omgevingsdienst doet ertoe.

Wij zoeken meerdere Juridisch medewerkers bouwen/ruimtelijke ordening (24 – 36 uur per week)

De afdeling staat voor de regionale uitvoeringsorganisatie voor advisering, vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving in Holland Rijnland. De afdeling is gericht op voortdurende innovatie en verbetering in methoden en technieken die ten goede komen aan de kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van de uitvoering. Je werkt in deze functie voor het programma bouwen. De afdeling werkt intensief samen en deelt kennis met deelnemers en (keten)partners en verbetert en bewaakt de veiligheid en omgevingskwaliteit voor inwoners en bedrijven.

Programma Bouwen

Het programma Bouwen houdt er toezicht op dat bedrijven en particulieren zich houden aan wet- en regelgeving op het gebied van bouw en gebruik. Hier worden verschillende controle-, toezicht- en handhavingsinstrumenten voor gebruikt. Ook verleent het team omgevingsvergunningen en behandelen wij de bezwaar- en beroepsschriften hiertegen.

Wat ga je doen?

Als juridisch medewerker bouwen/ruimtelijke ordening behandel je alle juridische aspecten met betrekking tot de bouwwet- en regelgeving, de Wet ruimtelijke ordening en de Omgevingswet, die volgen uit onze producten Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH).

Je behandelt handhavingsverzoeken, bezwaar- en beroepschriften, klachten, Woo-verzoeken en je verstrekt informatie. Je stelt lasten onder dwangsom- en beschikkingen op, toetst en beoordeelt verzoeken en geeft juridisch advies rondom (complexe) vergunningen.

Daarnaast ondersteun en begeleid je collega’s bij juridische trajecten. Je denkt mee en draagt oplossingen aan en weet op inspirerende wijze omgevingsbewust om te gaan met de complexe regelgeving, de soms stevige tegenstellingen tussen belangen van partijen en de bestuurlijke context.

Wie ben jij?

  • Je beschikt over een hbo werk- en denkniveau, met bij voorkeur een afgeronde opleiding in de richting van bestuurs-, omgevings-, en/of bouwrecht.
  • Als teamspeler draag je bij aan een goede werksfeer.
  • Je bent iemand die het initiatief neemt, zich staande weet te houden in een complex krachtenveld, beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en kunt schakelen tussen verschillende niveaus binnen en buiten de Omgevingsdienst.
  • Je hebt goede schriftelijke, communicatieve en verbindende vaardigheden.
  • Je werkt nauwkeurig, kunt plannen en organiseren, overzicht bewaren en prioriteren.
  • Je bent klantgericht en kunt anticiperen op de aanvragen die bij je neergelegd worden.
  • Pre’s: ervaring bij een gemeentelijke organisatie, werken met zaaksystemen (PowerBrowser) en kennis van de Omgevingswet.

Wat bieden wij?

Een veelzijdige en uitdagende functie in een informele en betrokken organisatie. Ons kantoor staat op loopafstand van het station en het centrum van Leiden. We zijn goed bereikbaar met auto, trein en bus, maar er komen ook veel collega’s op de fiets. Ben jij een vroege vogel, begin je liever iets later of wil je je kinderen graag van school halen? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden en werkplekken en je kunt ook een deel van je tijd thuiswerken.

De functie is ingeschaald in schaal 10 (maximaal €5009,00 bij een 36-urige werkweek). Het salaris wordt bepaald op basis van jouw kennis, opleiding en ervaring. Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, bij goed functioneren is de intentie om een vast dienstverband met elkaar aan te gaan. Daarnaast bieden we goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:

  • Reiskostenvergoeding, ontwikkelmogelijkheden en opleidingen;
  • Een individueel keuze budget (IKB) van 17,05 % van je salaris;
  • Pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.

Wil jij als Juridisch medewerker bouwen/ruimtelijke ordening je steentje bijdragen aan een fijne werk- en woonomgeving?

We horen graag van je! Je kunt je CV en een motivatie (in tekst of beeld) uiterlijk vóór woensdag 31 januari 2024 sturen naar hr@odwh.nl o.v.v. vacaturenummer 2023-19

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met Mark Bennink (Teamleider Vergunningen Bouwen) via 06- 21337246 en/ of Leon de Rouw (Teamleider Toezicht Bouwen) via 06 – 29314679.

 

Bij voldoende geschikte reacties wordt deze vacature mogelijk eerder van de website verwijderd.

De vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet en bij gelijke geschiktheid gaat de interne kandidaat voor. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.